April 11, 2018

​Redesign van zorgprocessen, van praten naar doen!

De wereld verandert, veel organisaties staan voor uitdagingen die een open, dynamisch, genetwerkt en complex karakter hebben. Zowel in de profit als non-profitsector. Vraagstukken als de aanleg van nieuwe snelwegen, de veiligheid van een uitgaansgebied of het werven van jong talent binnen de technologiebranche. De oplossing wordt snel gezocht in technologische innovaties. Maar juist de combinatie van vooruitstrevende techniek, een slim businessmodel en een mensgerichte aanpak is de sleutel tot succes.

Alleen als je deze elementen combineert én de visie en de werkwijze van een organisatie verandert, ben je klaar voor morgen. Dit verklaart dat Design Thinking als een steeds belangrijker instrument voor verandering en innovatie wordt gezien. Deze methode biedt een holistische benadering die een ander kijk- en handelingsperspectief biedt op de taaie vraagstukken van nu.

De gerenommeerde business school TIAS en design- en innovatiebureau VanBerlo zijn in januari 2018 een strategische samenwerking aangegaan. In een queeste naar een gezamenlijk doel, namelijk het oplossen van complexe vraagstukken, vonden de partners elkaar. Waarbij TIAS uitblinkt in business modelling en VanBerlo een expert is in Design Thinking als middel om deze modellen in de praktijk te brengen.

Wat de samenwerking precies brengt? Stakeholders in de zorg konden dit zelf ervaren op donderdag 5 april 2018. Toen organiseerden CZ (innovatiebedrijf CbusineZ), VanBerlo en TIAS School for Business and Society de inspiratiesessie 'Redesign van zorgprocessen, van praten naar doen!' in het Innovation Powerhouse van VanBerlo. Een passende plek vol creatieve energie die helemaal gericht is op het samenbrengen van allerlei disciplines.

Menno Jansen, programmamanager E-health van CZ: 'Het was een goede bijeenkomst. Samen met TIAS en VanBerlo wil CZ hiermee een beweging in gang zetten. De grote uitdaging van e-health in de zorg is niet de technologie zelf, maar de manier waarop we er waarde mee kunnen creëren voor alle betrokken stakeholders. Dat vraagt om redesign van zorgprocessen en organisaties die bereid zijn zich aan te passen en samen te werken, vaak met nieuwe partners over de traditionele ketens heen. Ik merk dat steeds meer bestuurders zich hiervan bewust zijn. Een groot aantal aanwezigen gaf aan concreet bij te willen dragen aan de praktijkcases en op welke manier. Die inzichten die zijn opgehaald, werken we uit en brengen we in de praktijkcases in.

Like to hear more about this item?

Get in touch with Maayke via email.

Related news

The power of Design Thinking is in the doing!

View news

How we take innovation to the next level

View news

VanBerlo crowned the most innovative Dutch company

View news

VanBerlo nominated as the Most Innovative Company

View news

Looking for the English version?

English